• 22 11 2017
  • Header 001
  • Header 002
  • Header 003
  • Header 004
  • Header 005
  • Header 006
  • Header 007
  • Header 008
  • Header 009
  • 03 01 17 stage2
  • 01 01 17
  • 08 01 16 etappe6
  • 09 10 15 finish
  • 20 04 15 etappe4
  • 17 01 15 huldiging
  • headerfrontpage-13-09-14

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor mammoet
  • sponsor mkr
  • sponsor renaulttrucks
  • hella
  • boss machinery
  • vink
  • sponsor dopharma
  • sponsor cabweert
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • sponsor baroncoatings
  • sponsor truckparts

Mammoet Rallysport favoriet in Libya Rally

Geschreven door Enrico van de Craats.

Martin van den Brink met Mario Kress aan boord in Marokko

Martin van den Brink gaat als de grote favoriet van start in de Libya Rally. De Harskamper komt in Marokko echter vooral in actie om de Renault truck te testen.

,,We gaan zeker proberen om zo hoog mogelijk te eindigen,'' zegt de Harskampse rallyrijder aan de vooravond van het evenement. ,,Het belangrijkste voor ons is echter om de truck te testen.'' De mannen van Mammoet Rallysport hebben na de Dakar Rally 2015 een grondige evaluatie gemaakt van de problemen die in Zuid-Amerika aan het licht kwamen. ,,We hebben inmiddels de turbo vervangen en in de Libya Rally hebben we nieuwe veren van Reiger.''

Mammoet Rallysport ploegt zich door het hele veld

Geschreven door Enrico van de Craats.

 Complicatie

Dakar Rally afgesloten met feestelijke huldiging in Buenos Aires

Mammoet Rallysport heeft met een prachtige teamprestatie de Dakar Rally 2015 in het slot gegooid. In de laatste (ingekorte) etappe buffelden Martin van den Brink en Pascal de Baar zich naar een uitstekende negende en elfde positie.

De dertiende en laatste etappe in de Dakar Rally had niet veel meer om het lijf. Door de hevige slagregens werd de klassementsproef van 174 kilometer ingekort tot een sprintje van 34 kilometer. Martin van den Brink en Pascal de Baar lieten zich op de slotdag echter nog één keer van hun sterke kant zien. Het duo van Mammoet Rallysport baarde opzien en toonde vooral karakter en tactisch inzicht.

Na de problemen met het stuurhuis in de twaalfde etappe waren Martin en Pascal gedwongen om van respectievelijk de 41e en 40e positie te starten. Het Mammoet-duo liet zich daardoor niet ontmoedigen. De rallyrijders toonden strijdlust en verbaasden vriend en vijand door met de negende en elfde tijd richting het finishpodium in Buenos Aires te rijden

Martin van den Brink nestelt zich weer in top tien

Geschreven door Enrico van de Craats.

 RM 14 01 0044 small

Pascal de Baar ook zonder problemen binnen

Martin van den Brink heeft ook in de elfde etappe van de Dakar Rally de truck van Renault in de top tien geparkeerd. In de rit van Salta naar Termas de Rio Hondo eindigde de Harskamper naar volle tevredenheid als achtste.

Pascal de Baar maakte de sportieve vreugde in het team van Mammoet Rallysport nog iets groter door zonder achterwiel-aandrijving, maar ook zonder grote problemen de finish te bereiken. De Baar werd 24e.

Kapot stuurhuis houdt Van den Brink uit top tien

Geschreven door Enrico van de Craats.

 513 CQ0E8909

Team Mammoet Rallysport nadert finish in Buenos Aires

Martin van den Brink was in de twaalfde etappe van de Dakar Rally 2015 hard op weg om zijn zevende top tien klassering in de boeken bij te laten schrijven. De techniek besliste echter anders.

In de etappe van Termas de Rio Hondo naar Rosario kwamen Van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw uitstekend uit de de startblokken. Op de eerste waypoints noteerde het team in de truck van Mammoet Rallysport een achtste of negende plaats. Door de problemen van onder andere Ales Loprais zat er zelfs meer in het sportieve vat. Ware het niet dat de mannen in de Renault getroffen werden door een technisch mankement. ,,We hadden het stuurhuis kapot,'' aldus Martin. ,,Ik moest de laatste 140 kilometer zonder stuurbekrachtiging rijden. Op de snelweg is dat niet zo heel erg, maar op de rallypaden door de bergen is het heel vervelend.''

Met behulp van de monteur (,,Richard moest helpen om aan het stuur te trekken.'') werd de Renault in aangepast tempo naar de finish gebracht. ,,Sommige stukken konden we gewoon rijden, op andere stukken kon het niet harder dan 30 of 40 km per uur.''

,,Het wordt een dagje billenknijpen''

Geschreven door Enrico van de Craats.

 RM 12 01 0421

De uitstekende prestatie van Pascal de Baar in de tiende etappe heeft toch nog een staartje gekregen. Dat moest ook wel, want het leek woensdag te vlekkeloos te verlopen.

Pascal stuurde woensdagavond de Renault-truck als zeventiende over de proef van Calama naar Salta. Op weg naar het bivak op Argentijns grondgebied ging het toch nog een beetje mis.
,,Op de verbindingsroute, na een kilometer of 30, stond de achterkant in de fik,'' aldus Pascal de Baar. ,,We hebben de brand snel kunnen blussen. Het bleek dat het achter-differentieel vlam had gevat.''

In het bivak maakte de serviceploeg zich op om het onderdeel te vervangen. Maar zo makkelijk ging dat niet. Beter gezegd dat is niet gelukt. ,,We hadden geen achter-dif meer, want die hadden we al vervangen. Daar moesten we dus iets op verzinnen.''
Na veel telefoontjes over en weer kwam er voor Pascal en zijn mannen een onverwachte oplossing uit de hoge hoed. ,,We hoorden via-via dat er geen verschil is tussen een achter- en voor-differentieel. Dat had ik nog nooit gehoord. Bij GINAF is dat niet zo en bij DAF en MAN is dat niet zo. Gelukkig hebben we die nog wel op voorraad.''
Maar wie denkt dat de technische crew vervolgens het probleem kon tackelen komt bedrogen uit. ,,De as was door de brand veel te heet geworden en we konden het differentieel niet vervangen.''
Pascal, Wouter de Graaf en Martin Roesink moesten vanochtend om 8.45 uur weer op weg voor de verbindingsroute naar de start van de elfde etappe. ,,We rijden vandaag dus zonder achterwiel-aandrijving. Een andere optie was er niet,'' zo meldde Pascal vanmiddag toen de equipe op weg was naar de startstreep.

USB Stick 8 GB

410205 006

Mammoet Dakar Truck 2016 1:50

810202 003

@MammoetStore

Twitter response: "Sorry, that page does not exist."